09. 04. 2011.

Ombla/Rijeka Dubrovačka


Koliko sam samo puta u životu prešao malim mostom preko rijeke Omble odlazeći iz Dubrovnika u Mokošicu i obratno, a da nisam skrenuo do izvora rijeke Omble. Ta ideja mi se već duže vrijeme motala po glavi, ali kako to obično biva, nikad ne stignem odvojiti 15ak minuta za uživanje u prirodi i njenim ljepotama.


Toga dana sam odlučio napokon odvojiti tih 15 minuta, skrenuo sam prije malog mosta na sporedni put koji vodi do izvora (nažalost pristup samom izvoru je ograničen i ograđen). Čim sam izašao iz auta došao sam do samog vodopada, i na prvi tren sam doživio par osjećaja istovremeno. Prvo me oduševio miris vode koji se miješao sa mirisom okolnih borova i čempresa. Zatim me zapanjila bistro plava boja rijeke koja se u punom zanosu slijeva niz vodopad i stapa sa zelenilom naokolo te predstavlja pravi melem za oči. Snaga i brzina same vode je nevjerovatna, naročito na dijelu malog vodopada.


Posebno me oduševila mala brana koja je očito tu bila sa nekom svrhom u prošlosti. S gornje strane brane se nalaze 3 kotača i 3 mehanizma koja zatvaraju branu. Na trenutak zamišljam kako je taj mehanizam funkcionirao, i pitam se koliko često se zatvarao i koliko je uopće snage i vremena trebalo dok se zatvori brana.


Inače, sam izvor rijeke Omble nalazi se u mjestu Komolac i udaljen je otprilike 5 km od Dubrovnika. Nalazi se podno stijene poznatije kao Golubov Kamen. Zanimljivo je i to da se  30 m od izvora rijeke Omble nalazi mali slap visine 70-ak cm nakon kojeg Ombla utječe u Jadransko more u 5 km dugačkom fjordu  Rijeke dubrovačke,  pa se stoga smatra da je njen vodotok dugačak 30 m i da je Ombla najkraća rijeka na svijetu. Iznad rijeke Omble se nalazi mala Vilina špilja u kojoj se može pronaći 7 vrsta šišmiša a nagađa se i o postojanju i osme, iznimno rijetke vrste šišmiša, zvane Meheljev potkovnjak (Rhinolophus mehelyi). Postojanje ovih šišmiša ugroženo je najavom o izgradnji podzemne hidrocentrale na samom izvoru Omble. U neposrednoj blizini izvora nalazi se mali otočić obrastao močvarnom vegetacijom koji predstavlja utočište jednoj od izrazito rijetkih i ugroženih vrsta riječne kornjače Mauremys rivulata.


Cijeli ovaj prostor, nalazi se od 1964g. pod zaštitom, ali danas je, nažalost, znatno izmijenjen i devastiran pod utjecajem čovjeka. Tako je zanimljivo napomenuti da se rijeka Ombla, zbog blizine dubrovačkog odlagališta za smeće Grabovica, nalazi na popisu desetak najugroženijih kraških fenomena u Hrvatskoj.


Do samoga izvora i 3 špilje koje se nalaze u blizini i iz kojih zapravo izvire rijeka, ne može se doći. Znam da je pristup onemogućen da bi se spriječilo uništavanje ove prirodne ljepote, ali mišljenja sam da bi se, naravno uz maksimalno osiguranje, trebao omogućiti pristup izvoru i špiljama svim istinskim ljubiteljima prirode i svima koji cijene prirodu. Uz dobrog vodiča i par dodatnih sadržaja vjerujem da bi ovo područje postalo jako zanimljivo i samim žiteljima rijeke dubrovačke te Dubrovnika i okolice, kao i mnogobrojnim turistima koji i ne stignu upoznati ovaj dio Dubrovnika. Ali budući da vlastima (kako sadašnjoj tako i svim prijašnjim) nije zanimljivo ništa gdje nema brze i lako zarade tako je i ovaj lijepi predio ostao napušten i zabranjen za posjetioce.

Netko pametan negdje drugdje bi itekako znao iskoristiti ovakvu ljepotu koja mu se pruža nadomak samoga grada. 





1 komentar: